Hoe werkt een zoekmachine?

Wanneer u bij bijvoorbeeld Google zoekt naar een bepaald begrip, een zoekwoord, verschijnt een lange lijst van steeds 10 resultaten per pagina. Bij sommige zoekwoorden kunnen tot wel vele miljoenen resultaten verschijnen. Hoe werkt dit?

Indexering

Dagelijks speuren de computers van zoekmachines het internet af. Van elke afzonderlijke pagina van een website wordt bepaald waar deze over gaat. Dit slaat de zoekmachine op in een database, dit heet indexeren.

TIP:

Goed gebouwde websites met duidelijke teksten hebben een streepje voor, hiervan heeft de zoekmachine namelijk sneller (en beter) door waar deze website over gaat!


Afhankelijk van hoe vaak uw website wordt veranderd, bepaalt een zoekmachine hoe vaak uw website (opnieuw) wordt geïndexeerd. Een nieuwssite misschien wel elk uur, een website die 1 keer per jaar wat nieuwe teksten krijgt misschien maar één keer per maand.

Ranking factoren

Om de soms vele miljoenen websites een positie in de resultaten te kunnen geven, gebruiken de zoekmachines 'ranking factoren'. Elke afzonderlijke pagina van een website krijgt een x aantal punten in combinatie met een zoekwoord. Uiteraard kunnen meerdere zoekwoorden naar één pagina leiden als een pagina over meerdere begrippen gaat.

TIP:

Hoe meer een zoekmachine denkt dat uw pagina www.uwwebsite.nl/fietszadels over fietszadels gaat, hoe meer punten deze pagina krijgt voor het zoekwoord fietszadels


Zoekmachines kijken naar meer dan 1.000 (!) 'factoren' om te bepalen waar een pagina over gaat en op basis hiervan punten te geven. Om het eerlijk te houden maken zoekmachines deze factoren natuurlijk niet bekend.

Van zoeken naar vinden

Als u in Google zoekt op fietszadels speurt Google op dat moment niet meer het hele internet af, maar kijkt in de eerder gevulde database. De index van Google.

Aan de hand van de toegekende punten per pagina zet Google de index, en dus ook uw website, in een bepaalde volgorde. Aangevuld met kenmerken van de zoeker zoals de geografische locatie, zoekgeschiedenis en taalvoorkeuren verschijnen de resultaten in de zoekmachine.

Heeft u gezocht op fietszadels, dan zou het kunnen gebeuren dat www.uwwebsite.nl/fietszadels op de eerste plaats staat maar ook makkelijk op de 180ste als de zoekmachine niet echt overtuigd is dat uw pagina over fietszadels gaat.

DUS:

Is op al uw pagina's overduidelijk voor zowel uw bezoekers als voor zoekmachines waar deze over gaan? Dan pas zal ook uw website gevonden worden!